به این فکر کنین که شما یه محصول پیشگامی تولید کردین که قبل از عرضه خیلی جالب توجه است. شما همچنین احتمالاً یه تیم خفن پیدا کردین که به محصول شما اعتقاد دارن و برای راه اندازی اون جلوی پاتون سنگ نمیندازن.
حتی ممکنه برای شروع تبلیغ محصول خودتون یه استراتژی بازاریابی قوی هم ایجاد کرده باشین.
اما آیا این اطمینان کافیه که محصول شما درآمد مطلوبی رو ایجاد کنه؟ آیا تجارت شما قادر به شکوفایی خواهد بود؟
به نظرتون میتونین از طریق این محصول بین مردم به عنوان یه برند معتبر شناخته بشین؟
تا حالا به اعتماد سازی از طریق طراحی سایت فکر کردین؟
نگران نباشین، ما قصد نداریم شما رو بخاطر چیزی مواخذه کنیم، فقط میخوایم بهتون یاد بدیم چطوری با یه تیر چندتا نشون بزنین و محبوبیت کسب کنین!
اگه شما محصولی کاملاً جدید، به طور بالقوه از مارک ناشناختهای رو روانه بازار کنین، از مصرف کنندگان خودتون میخواین که باز هم به شما اعتماد کنن و مانند هر رابطهای،اعتماد مشتری معمولاً همینطوری الکی به دست نمیاد!نکتهاعتماد مشتری باید جلب بشه و یه طراحی خوب میتونه در این زمینه به شما کمک کنه.
طراحی اولین چیزیه که مصرف کننده هنگام مشاهده برند شما میبینه. طراحی جای خالی کلمه رو پر میکنه، شخصیت، ارزشها و هویت کلی مارکهای شما رو به مخاطب انتقال میده.
طراحی برای تمام داراییهای بازاریابی شما بسیار ارزشمند است.
هنگامی که به طور کارآمد این کار رو انجام بدین، طرفداران خودتون رو پیدا میکنین و از رقبا جلو میفتین. انتخابهایی که در مورد طراحی برند خودتون انجام میدین میتونه ارتباطات عاطفی طولانی مدت با مصرف کننده هدف شما برقرار کنه، اما یادتون باشه که این مثل یه شمشیر دو لبه است و میتونه مخاطب رو با شما بیگانه هم کنه!
در طی این مقاله، ما میخوایم شما رو در سادهترین راهها برای اعتماد سازی از طریق طراحی سایت راهنمایی کنیم. اما قبل از اون بیایین بررسی کنیم که چرا اعتماد مشتری در درجه اول اهمیت داره؟!
چرا اعتماد مشتری مهم است؟
تو بازار رقابتی که امروزه وجود داره، انتخابهای مشتری میتونه یه شرکت رو نابود یا آباد کنه!
حتی برای لذت بردن از چیزی مثل یه فنجان چای سبز هم کلی ایده وجود داره. مثلاً انبوهی از گزینهها برای انتخاب کیسه مارکدار وجود داره که طراحان باید در موردشون تصمیم بگیرن. تازه بعد از اون این سوال پیش میاد که چطوری مشتری رو قانع کنیم تا محصول ما رو بخره در حالی که تاحالا هیچی از اسم برند ما نشنیده!
با فرض این که چای شما کاملاً خارق العاده و با کیفیت است، چطوری مشتری رو نسبت به برندهای بهتر و محبوبتر بازار دلسرد کنیم تا دوباره سمت خودمون برگردن؟ بله اینجاست که متوجه میشیم چقدر اعتماد مشتری مهمه و ما اولین کاری که میتونیم انجام بدیم: اعتماد سازی از طریق طراحی سایت است!!
نتایج اعتماد سازی از طریق طراحی سایت
اعتماد سازی از طریق طراحی سایت یا محصول میتونه نتایج قابل توجهی رو برای برند شما به همراه داشته باشه، یه سری از این نتایج شامل موارد زیر است:
۱. افزایش تبدیلها
بدون کسب اعتماد مشتریان بالقوه و موجود خودتون نمیتونین یک تجارت موفق ایجاد کنین. این نکته مهم وقتی بیشتر به چشم میاد که شما یه کسب و کار آنلاین رو اداره میکنین و امکان برقراری ارتباط مستقیم با مصرف کنندگان رو ندارین.
اعتماد عامل اصلی است که به شما کمک میکنه بازدیدکنندگان وب سایت رو به Lead و Lead های فعال رو به مشتری تبدیل کنین. چنین چیزی به شما کمک میکنه از رقبای خودتون پیشی بگیرین و مصرف کنندگان رو ترغیب کنین تا به برند شما فرصتی بدن.
۲. افزایش احتباس
دومین مزیتی که اعتماد سازی از طریق طراحی سایت یا محصول فیزیکی برای برند شما به همراه داره، افزایش حفظ و نگهداری مشتری یا همون احتباس است!
در حالت ایده آل، مشتریان شما برای خرید محصولات یا ارتقا بیشتر به شما مراجعه میکنن. جلب اعتماد مشتریان فعلی خودتون برای حفظ اونها امری ضروریه؛ زیرا به شما کمک میکنه با اونها رابطه قوی و پایداری برقرار کنین. این امر به ویژه با توجه به این که هزینه جذب مشتری جدید پنج برابر بیشتر از هزینه حفظ مشتری موجود است، بسیار مهمه.
۳. بهبود وفاداری
همچنین، اعتماد سازی از طریق طراحی سایت باعث افزایش وفاداری و تبدیل مشتریان به طرفداران فداکار میشه، که خود این امر، درصورتی که برند خودتون رو به عنوان یک مرجع صنعتی تاسیس کنین و اون رو از رقبا متمایز کنین میتونه خیلی بزرگ باشه.
اگه شبکهای از مشتریان وفادار داشته باشین که همه شما رو به دوستان خودشون معرفی میکنن، احتمالاً محبوبیت شما افزایش پیدا میکنه.
این مورد، به نوبه خود، به شما کمک میکنه تا مشتریان بیشتری رو داشته و نهایتاً درآمد شما سر به فلک میکشه.
در بازار رقابتی امروز، صرفاً اولویت بندی اعتماد مشتری دیگه یه گزینه اختیاری نیست.
هر جنبهای از تجارت شما، از توسعه محصول و بازاریابی گرفته تا فروش و پشتیبانی مشتری، باید بر تقویت اعتماد متمرکز باشه و اگه از این روش دور بشین و بهش توجه نکنین، خطر حذف شما از بازار رقابتی زیاد میشه!
نحوه اعتماد سازی از طریق طراحی سایت
وقتی به ایجاد اعتماد مشتری فکر میکنین، بازاریابی محتوا و بهینه سازی موتور جستجو دو مورد از اولین مواردیه که به ذهن شما خطور میکنه.
علاوه بر این، ناگفته نمونه که محتوای معنی دار، ارزشمند، دقیق و بهینه سازی شده برای تقویت اعتبار، اقتدار و در نهایت اعتماد شما ضروری است.
با این حال، ارائه محتوا به روشی که به نظر حرفهای میرسه و از نظر زیبایی برای مشتری هدف شما خوشایند است، به همون اندازه حیاتی است.
چه در حال نوشتن یک پست وبلاگ باشین یا توضیحاتی در مورد محصول بدین، باید برای شناخت مشتری و اعتماد او به انتخاب درستی از طراحی بپردازین.
همونطور که قبلاً اشاره کردیم، این امر برای ایجاد هویت تجاری و برقراری ارتباط در سطح عمیقتر و احساسی با مصرف کننده، از اهمیت بالایی برخوردار است. اما، ظاهر عالی چطوری میتونه اعتماد مشتری رو برانگیزه؟ بهتره نگاهی به موارد زیر بندازیم:
اثر زیبایی شناسی-قابلیت استفاده
اثر زیبایی شناسی-قابلیت استفاده اصطلاحیه که توسط گروه Nielsen Norman در سال ۲۰۱۷ ابداع شده است. به عبارت ساده، این اصطلاح بیان میکنه که چیزهای خوشایند از نظر زیبایی استفاده آسونتر و با ارزشتر نسبت به چیزهای به ظاهر «زشت» دارن.
به عبارت دیگه، چیزهای زیبا پاسخهای احساسی مثبتی ایجاد میکنن و حتی به پنهان کردن موارد استفاده کمک میکنن.
حالا به به اثر زیبایی شناسی-قابلیت استفاده در زمینه وب سایت خودتون فکر کنین. اگه از نظر بصری جذاب باشه، مخاطبان اون رو به وبسایتی در نظر میگیرن که قابلیت استفاده آسونی داره. این مورد به نوبه خود باعث میشه وب سایت شما رو با ارزش و قابل اعتماد ببینن. پس طبیعیه که مصرف کنندگان فکر کنن اگه مارکی در طراحی خوب سرمایه گذاری کرده است، احتمال این که سر مشتری خودش کلاه بذاره کمتره. پس چنین محصولی بلافاصله توجه اونها رو جلب میکنه و همین میشه که اعتماد سازی از طریق طراحی سایت اتفاق میفته.
مثال زیبایی شناسی-قابلیت استفاده
اونها حتی در برابر هرگونه مسائل جزئی کاربردپذیری در طرحها یا محصولات دیجیتالی شما، تحمل بیشتری خواهند داشت. با این حال، اگه الان یک طراحی ناشیانه رو برای محتوای مارک دار، سیستم عاملها یا محصولات برند تجسم کنین، میتونین تصور کنین که چطوری این کار باعث میشه تا مشتری نسبت به اون برند دلزده و ناامید بشه.نکتهعملکرد مد روز است.
زیبایی وب سایت یا محصول شما باید با هدف اون مطابقت داشته باشه.
اگه محصولی با ظاهر عالی ایجاد کنین که کارآمد و موثر نباشه، مشتری به زودی شما رو رها میکنه و سراغ محصولی میره که کیفیت بهتری داشته باشه! به همین ترتیب، یک وب سایت جذاب و خفن با محتوای متوسط و یا سرقت ادبی، ترکیب رویایی برای دستیابی به نرخ تبدیل بالا نیست. برای برقراری ارتباط موثر با مخاطبان، شما باید اطلاعات با کیفیت رو با طراحی برجسته همراه کنین.
به عبارت دیگه، طراحی بصری عالی، ارزش درک شده و کاربرد برند شما رو بهبود میبخشه و تو یه کلام باعث اعتماد سازی از طریق طراحی سایت میشه.
این امر شهرت شما رو تحت تأثیر قرار میده و برای ایجاد اولین تأثیر عالی در مصرف کنندگان هدف شما مهم است. اما، تکنیکهای طراحی چطور؟ چطوری میتونین از اونها برای تقویت تصویر برند خودتون و جلب اعتماد مشتری استفاده کنین؟
اعتماد سازی از طریق طراحی سایت
قضاوت کتاب از روی جلدش (صرف نظر از این کار درستی نیست) یه رفتار انسانی است. وبسایت ها و محصولاتی که زیبا و مناسب طراحی شده واکنش عاطفی مثبتی رو در مصرف کنندگان هدف ایجاد میکنن، بدون این که تحقق تبدیل یا همون conversion غیرممکن بشه. با عناصر بسیاری از جمله رنگ، فونت و تصاویر، چطوری میتونین از طریق طراحی اعتماد سازی کنین؟
۱. نشون بدین که به مشتری اهمیت میدین!
اولین قدم برای ایجاد یک طراحی با قابلیت تبدیل بالا و قابل اعتماد اینه که مطمئن بشین مشتریهای شما احساس ارزش و احترام میکنن.
به عبارت دیگه، شما باید با اولویت قرار دادن نیازهای اونها و ایجاد یک تجربه یکپارچه از مشتری، اونها رو توانمند کنین.
حتی اگه از طریق کانالهای مختلف پشتیبانی درجه یک مشتری رو ارائه بدین، باز هم باید مطمئن بشین که اونها به راحتی برای بازدیدکنندگان در دسترسه.
همچنین، شما باید به مشتریان خودتون اجازه بدین تا به راحتی اطلاعات کلیدی در مورد قیمت گذاری محصول و سیاستهای شرکت رو در وب سایت شما پیدا کنن. قرار دادن یک پایگاه دانش قابل دسترسی و قابل جستجو یا بخش منابع در وب سایت شما میتونه ایده خوبی باشه.
به همین ترتیب، میتونین طراحی محصول خودتون رو بهینه کنید تا به کاربران یا مشتریان در کشف ویژگیهای مختلف و استفاده کامل از اونها کمک کنین.
اگه ویدیوها و آموزشهای توضیحی رو در اختیار اونها قرار میدین، مطمئن بشین که کاربران میتونن فقط با چند کلیک اونها رو پیدا کنن.
۲. شفافیت رو در اولویت قرار بدین!
مصرف کنندگان امروزی اصلاً نمیتونن مارکهایی که سعی در پنهان کردن سیاستهای حفظ حریم خصوصی خودشون دارن یا دارای شرایط پرداخت و حمل مشکوک هستن رو تحمل کنن.
پس هرچی یافتن این اطلاعات در وب سایت شما دشوارتر باشه، احتمال بی اعتمادی مصرف کنندگان به برند شما بیشتر است. به همین دلیل یکی از مواردی که باعث اعتماد سازی از طریق طراحی سایت میشه اینه که اطلاعات کافی رو وارد وبسایت خودتون کنین.
حتی اگه قبلاً سیاستهای دوستانه مشتری طراحی کرده باشین، یک طراحی موثر به شما کمک میکنه تا این خط مشیها رو برجستهتر کنین.
این امر، به نوبه خود، باعث ایجاد اعتماد در بازدید کنندگانی که برای اولین بار از وبسایت شما دیدن میکنن و همچنین رهبران فعالی که قصد خرید دارن، میشه.
۳. انسانیت خودتون رو نشون بدین!
با توجه به نیاز به دونستن فرایندهای تولید، مصرف کنندگان مایلن بدونن که از چه کسی خرید میکنن. اونها یه مارک معتبر میخوان که بتونن باهاش ارتباط برقرار کنن، ازش خرید کنن و سپس اون رو پشتیبانی کنن. اونها میخوان بدونن که این شرکت «واقعی» و «قابل اعتماد» است.
افزودن آدرس فیزیکی و شماره تماس به وب سایت و کاتالوگ محصولات نیز باعث افزایش اعتبار میشه که خود این کار جز اعتماد سازی از طریق طراحی سایت است. این امر نشون میده که شما یک شرکت با دفتر واقعی هستین و در نتیجه مصرف کنندگان رو ترغیب میکنه تا به نام تجاری شما اعتماد کنن.
۴. روی قابلیت دسترسی تمرکز کنین!
زیبایی شناسی برند شما نیاز به ترویج فراگیری داره.
اگه مصرف کنندگان با توانایی متفاوت نتونن از وب سایت شما استفاده کنن، بلافاصله برداشتی از نام تجاری ایجاد میشه که برای مشتریان خودتون اهمیتی قائل نیستین (و کاملاًهم درسته) ، به این معنی که بخش عمدهای از تبدیل های بالقوه رو از دست میدین.
چند تغییر جزئی در چیدمان، تایپوگرافی و رنگ بندی، قابلیت دسترسی رو ده برابر میکنه و همینه که باعث ایجاد اعتماد از طریق طراحی سایت میشه.
حتماً پیمایش صفحه کلید رو پیاده سازی کنین و از ویدئوها در وب سایت و صفحات فرود خودتون استفاده کنین. علاوه بر این، اعلانهای واضح و توصیفی معجزه آسا هستن تا اطمینان حاصل کنن که همه از محتوای شما لذت میبرن و استفاده میکنن.
۵. ویژگیهای امنیتی رو برجسته کنین!
مصرف کنندگان امروزی به طور افزایشی نسبت به نحوه استفاده شرکتهای مختلف از اطلاعات شخصی خودشون نگران هستن.
اگه وب سایت شما حرفهای و معتبر به نظر نرسه، در حالی که هدف مخاطب شما یه پیج مطمئن و ایمن است، اونها رو از خرید محصولات شما و پرداخت هرگونه هزینهای در وب سایت شما منصرف میکنه. نیازی به گفتن نیست که این امر مشتریان احتمالی رو از شما دور کرده و از درآمد شما خسارت میزنه.
اگرچه ممکن است از پیشرفتهای امنیتی مناسب در وبسایت و برنامه خودتون استفاده کنین، اما مهمه که برای جلب مشتری این موارد رو به رخ اونها بکشین.
یک مهر امنیتی ساده از طرف ارائه دهنده خدمات امنیتی شما میتونه به عنوان یک مهر تأیید عمل کنه.
شما همچنین باید سیاست حفظ حریم خصوصی خودتون رو برجسته کنین و مطمئن بشین که به راحتی قابل درک است و یادتون باشه این موارد با یه طراحی خفن عملی میشن و خیلی راحت به نتیجه دلخواه یعنی اعتماد سازی از طریق طراحی سایت دست پیدا میکنین.
۶. ثبات رو حفظ کنین!
یک طراحی قوی در میان رسانهها باعث ایجاد سازگاری در هویت برند میشه. اگه وقتی تمام مواد بازاریابی شما تلفیق میشه، انسجامی برای اونها در کار نباشه، مصرف کننده شما چه فکری پیش خودش میکنه؟ اونها باید برند شما رو بشناسن، اون رو درک و باهاش ارتباط برقرار کنن.
این شما و این اعتماد سازی از طریق طراحی سایت
ایجاد اعتماد مشتری یکی از مهمترین جنبههای ایجاد یک تجارت موفق است. چنین چیزی کلید هدایت تبدیل، حفظ مشتری و تقویت درآمد شماست. در صورت عدم اعتماد، شما نمیتونین یک رابطه قوی و وفادارانه با مشتریان بالقوه و موجود خودتون برقرار کنین.
طراحی نقشی اساسی در ایجاد درک از یک برند معتبر داره. یک محصول یا وب سایت طراحی شده از نظر زیبایی به احتمال زیاد به عنوان ارزشمند و آسون برای استفاده شناخته میشه. طراحی عالی به تقویت اعتبار و اقتدار شما کمک میکنه و یک تصویر سازگار از برند رو در سیستم عاملهای مختلف ایجاد میکنه.
طراحی همچنین در به نمایش گذاشتن جنبه انسانی برند شما و ایجاد ارتباط شخصی با مصرف کنندگان هدف شما نقش مهمی داره. در نهایت این کار اعتماد مشتری رو افزایش میده و تجارت شما رو به اوج میرسونه.
دیدگاهتان را بنویسید