مدیر هوشمند کسب و کار


مدیر هوشمند کسب و کار رئال ربات : عصری که در آن به سر می بریم به نام های مختلف ازجمله: عصر رشد و پیشرفت فناوری، عصر فناوری ارتباطات و اطلاعات، عصر دانایی محوری و مغزافزاری و و عصر سازمان های یادگیرنده نامیده می شود که یکی از ویژگی های بارز آن، وجود تغییرات سریع در محیط، فناوری، مشتریان، ارباب رجوع، رقبا، همکاران، محصولات و خدمات است که همگی نیروهایی هستند که بر سازمان اثر می گذارند و نیاز به برتری را موجب می شوند.

به دلیل جهانی شدن بازارها و تحولات رقابتی، تقاضا برای فناوری های جدید و نوآوری ها، هم از سوی شرکت های کوچک و متوسط و هم از سوی صنایع بزرگ رو به افزایش است و این شرکت ها دریافته اند که رقابت در دنیای کسب و کار پرشتاب امروز به طور فزاینده ای مشکل گردیده است و به منظور بقا و کامیابی باید یاد گرفت که فعالیت های توسعه فناوری را زیر نظر داشت و به تغییرات مرتبط با کسب و کار خود واکنش سریع نشان داد. شرکت های کوچک و متوسط با به کارگیری فناوری های نوین، گستره وسیعی از قابلیت ها را به منظور بهبود رقابت پذیری خود فراهم می آورند.

مدیریت اثربخش سازمان ها با بکارگیری ابزارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات

بر این اساس، مدیریت اثربخش سازمان ها، نیازمند استفاده مناسب از ابزارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات است. در گذشته به دست آوردن گزارشات گوناگون در ابعاد مختلف برای یک سازمان با در نظر گرفتن عوامل گوناگون موثر در حیات سازمان ها، کاری بس طاقت فرسا و نیازمند انجام محاسبات و تحقیقات گوناگون از جوانب متعدد بود. اما امروزه با تولد فناوری های نوین دیگر نگرانی های گذشته وجود ندارد.

کسب و کارها برای موفقیت نیازمند دسترسی سریع و آسان به اطلاعاتی درباره مشتریان، امور داخلی سازمان ها، شرایط بازار خارجی و سالم بودن فعالیت های تجاریشان هستند و مدیران عالی سازمان ها به اطلاعات کوتاه و خلاصه نیاز دارند. در نتیجه باید اطلاعات چندین بار قالب بندی، خلاصه و سپس گزارش شود. برای غلبه بر چنین مشکلی، فناوری فرآیند داده ها که به بیانی هوشمندی کسب و کار نامیده می شود، به کمک سازمان ها و شرکت ها آمده و وظیفه تحلیل، تهیه راهبرد و پیش بینی اطلاعات را خودکار و نظام مند کرده تا تصمیمات بهتری اخذ گردد.

تغییر و تحول و دگرگونی های محیطی از عوامل اصلی حرکت سازمان ها به سمت دانش و فناوری های جدید بوده است و اگر سازمان ها به عنوان یک عضو موثر از جامعه جهانی، خود را همسو با این تغییرات و دگرگونی ها نکنند، بدون شک شکست خواهند خورد.

مدیریت هوشمند کسب و کار

اصطلاح هوشمندی کسب و کار (Business Intelligence) برای اولین بار در سال ۱۹۸۹ توسط یکی از پژوهشگران گروه گارتنر به نام هوارد درسنر مطرح گردید. او هوش کسب و کار را مجموعه ای از مفاهیم و روش ها به منظور توسعه تصمیم گیری های تجاری از طریق سیستم های پشتیبانی مبتنی بر واقعیت معرفی کرد. هوشمندی کسب و کار داده های مختلف، پراکنده و ناهمگون یک سازمان را یکپارچه و منسجم می کند و از طریق تشکیل پایگاه داده تحلیلی و با استفاده از روش ها و برنامه های کاربردی می تواند گزارش های تحلیلی و چند بعدی را برای تصمیم گیری مدیران سازمان ها فراهم کند.

در دوران معاصر، توان کسب اطلاعات مفید در زمان واقعی به طرز چشمگیری با اهمیت شده است. زمانی که مدیران برای اتخاذ تصمیمات تجاری اختصاص می دهند، شدیدا کاهش یافته است. فشارهای رقابتی، کسب و کارها را ملزم به اتخاذ تصمیمات هوشمندانه ای کرده است که مبتنی بر داده های اولیه کسب و کار است و این تصمیمات باید هر چه سریعتر گرفته شوند.

هوشمندی کسب و کار چیست و شامل چه خصوصیات و ابزارهایی می شود؟

داده ها با ورود به سیستم هوشمندی کسب و کار مورد پردازش قرار گرفته و تبدیل به دانش می شوند. سپس دانش به دست آمده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و از نتایج آن در تصمیم گیری های راهبردی سازمان و جهت دهی به فعالیت های کسب و کار و همچنین پیش بینی محیط رقابتی استفاده می شود.

هوشمندی کسب و کار به شرکت ها کمک می کند تا روند تغییرات در بازار سهام، تغییرات در رفتار مشتریان و الگوهای مصرف، اولویت های مشتریان، توانایی ها و در نهایت وضعیت شرکت را تجزیه و تحلیل کند. هوشمندی کسب و کار به مدیران برای ارائه پاسخ به روند تغییرات محیطی کمک کرده و این امکان را به سازمان می دهد تا ثبات و پایداری بیشتری داشته باشد و فرآیند تصمیم گیری مبتنی بر اطلاعات را جایگزین قضاوت شهودی و تصمیم گیری مبتنی بر حدس و گمان کنند.

خصوصیات یک راهکار هوشمندی کسب و کار موفق

  • انطباق
  • هوشمندی
  • قابلیت استفاده
  • صحت
  • قابلیت پیوند
  • انعطاف پذیری
  • قابلیت انتقال
  • مقیاس پذیری

کاربردهای هوشمندی کسب و کار

ازجمله کاربردهای هوشمندی کسب و کار می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • تحلیل پایگاه داده مشتریان و تشخیص سرویس ها و محصولات ترجیحی مشتریان در واحد بازاریابی
  • کشف تقلب
  • به دست آوردن مشتریان جدید و حفظ مشتریان قدیمی
  • بهبود خدمات به مشتریان در صنعت بانکداری
  • پیش بینی نیازمندی های شرکت و احتیاجات انبار در صنایع تولید

متداول ترین سیستم های مورد استفاده برای مدیر هوشمند کسب و کار

  • سیستم پردازش تحلیلی انلاین (OLAP)
  • سیستم پردازش تراکنش انلاین (OLTP)
  • سیستم انبارش داده ها (DW)
  • داده کاوی (DM)
  • سیستم هوشمند پشتیبانی تصمیم گیری (IDSS)
  • سیستم عامل هوشمند (IA)
  • سیستم مدیریت دانش (KMS)
  • سیستم چرخه زنجیره تامین (SCM)
  • سیستم مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)
  • سیستم برنامه ریزی منابع انسانی (ERP)
  • سیستم مدیریت اطلاعات سازمانی (EIM)
  • سیستم برنامه ریزی منابع ساخت (MRP)

مدیر هوشمند کسب و کار رئال ربات : این سیستم ها با تنوع و کاربردهای متنوع می توانند مدیران و ذینفعان سازمان را در جهت اخذ تصمیمات اثربخش و به هنگام یاری نمایند. اما چنین مفهومی باید از طرف مدیران ارشد سازمانی مورد حمایت قرار گرفته و در سرتاسر سازمان توسعه یابد. بدون تردید حمایت مدیران از هوشمندی کسب و کار بر افزایش کارایی آن و پویایی سازمان خواهد افزود.

در مورد زیرساخت های فنی یک سازمان برای استقرار و کارایی مناسب هوش تجاری، تحقیقات فراوانی شده و می توان گفت به دلیل اهمیت فوق العاده ای که این فاکتور دارد، بیشترین تلاش سازمان ها برای ایجاد بستر مناسب هوشمندی کسب و کار در راستای بهبود وضعیت زیرساخت های تکنیکی آن بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

طراحی شده با ❤️ در شرکت دیجیتال مارکتینگ رئال ربات